ایردراپ در دنیای ارز های دیجیتال چیست؟ (قسمت اول)
آیا تا کنون برایتان اتفاق افتاده است که روزی موجودی کیفپولتان را بررسی کنید و ببینید تعدادی توکن به آن اضافه شده است؟ اولین چیزی که به ذهنتان میرسد چیست؟
مطمئن باشید کسی این توکنها را اشتباها به حساب شما نریخته است. عرضهکنندگان رمزارز، هر از گاهی با برگزاری ایردراپها به افرادی که کیفپولِ اتریوم دارند توکنهای رایگان ارائه میدهند. این کار تقریبا از همان ابتدای عرضهی اولیهی (ICO) اتریوم بارها انجام شده است. شاید برخی از صاحبان کیفپولِ ETH تا کنون چندین بار متوجه شده باشند که تعدادی توکن اضافی در کیفپولشان وجود دارد و نمیدانند از کجا آمده است. ممکن است به نظر شما این کار تا حدودی غیرمنطقی باشد، اما این تصمیم در واقع نوعی استراتژی بازاریابی است که از سوی عرضهکنندگان رمزارز به منظور افزایش آگاهی مخاطبان مربوطه مانند سرمایهگذاران و علاقهمندان اتخاذ میشود.
اگر کیفپولی در اتراسکن داشته باشید و آن را بررسی کنید (توصیه میشود هرگز به منظور بررسی موجودی حسابتان از کلید خصوصی برای باز کردن کیفپول استفاده نکنید)، یک نوار در بالای صفحه به نام پیگیریِتوکن (Token Tracker) خواهید دید. البته این نوار فقط زمانی که در حسابتان توکن وجود داشته باشد ظاهر میشود. اگر آن را نمیبینید یعنی در حال حاضر هیچ توکن یا ایردراپی در حسابتان وارد نشده است.
ایردراپ چگونه به هدف خود میرسد؟
این موضوع به واکنش افراد پس از دریافت توکنهای رایگان بستگی دارد. اگر روزی چنین توکنهایی را در حساب خود ببینید چه خواهید کرد؟ در گوگل جستجو میکنید؟ از کسی سؤال میکنید یا آن را نادیده میگیرید؟
اگر برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر بروید، ایردراپ با موفقیت روبهرو میشود. زیرا این همان هدفی است که ایردراپ دنبال میکند؛ اینکه مخاطبان از وجود یک رمزارز آگاه شوند.
اگر با شخص دیگری (مثلا دوستتان) دربارهی این توکنها صحبت کنید، در این صورت شما دوستتان را از وجود این ارز آگاه کردهاید و اطلاعاتی راجع به آن بین شما ردوبدل شده است. در این حالت که از روش اول خیلی بهتر است، دو نفر از این رمزارز آگاهی یافتهاند و اگر هزاران نفر دیگر نیز همین کار را انجام دهند، باز هم ایردراپ با مبلغی ناچیز به هدفش رسیده است.
اما اگر پس از دریافت این توکنها آنها را نادیده بگیرید، ایردراپ در هدفش که آگاه کردن شما از رمزارز موردنظر و افزایش اطلاعات مربوط به آن است با شکست مواجه خواهد شد.
در نهایت ایردراپ به روشی فراتر از بازاریابی صرف تبدیل شد. عرضهکنندگان رمزارز، ایردراپ را به عنوان روشی برای افزایش ارزش ارز برگزار میکردند و در آن به خریداران ارز موردنظر متناسب با موجودی کل حسابشان ارز رایگان جایزه میدادند. افرادی که روی رمزارزها سرمایهگذاری میکردند، به منظور دریافت ارز رایگان باید ارز مورد نظر را میخریدند و اگر میخواستند سهم بیشتری داشته باشند باید ارز بیشتری خریداری میکردند.
با این حال در این مطلب قصد نداریم به نحوهی دریافت توکنهای رایگان از طریق خریداری آنها بپردازیم و هدف اصلی این است که به شما آموزش دهیم چگونه میتوانید توکنهای رایگان دریافت کنید.
با سیاست جدید فیسبوک مبنی بر ممنوعیت تبلیغ ICOها (عرضهی اولیهی رمزارزهای جدید)، بسیاری از عرضهکنندگان برای معرفی رمزارزهای خود به ایردراپ به عنوان یک روش جایگزین برای تبلیغات «پرداخت به ازای هر کلیک» روی آوردهاند. بسیاری از ICOها برای یافتن مشتریان جدید بر اثر شبکهای تکیه میکنند. به عبارت ساده، آنها شما را از وجود رمزارز آگاه میکنند و امیدوارند که شما نیز آنها را به دوستان و آشنایان خودتان معرفی کنید. آنها با استفاده از روشهای سیستماتیک ارجاعی قدرتمند این کار را انجام میدهند.
(در این وبلاگ اخبار رسمی مربوط به ارز دیجیتال E2C را دریافت خواهید کرد.)
- ۹۷/۰۸/۱۶